Thailand, Cambodja en Maleisië - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Marleen Vries - WaarBenJij.nu Thailand, Cambodja en Maleisië - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Marleen Vries - WaarBenJij.nu

Thailand, Cambodja en Maleisië

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

30 Januari 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

Dag lieve allemaal,

Na 5 weken geen blog geschreven te hebben, vond ik het nu wel weer eens tijd worden!

Met mijn vorige blog ben ik geëindigd in Pai, mooi en ontspannen plaatsje maar zodra de zon daar onder ging werd het daar koud. Dus besloten we de zon op te zoeken in Cambodja. Met de nachttrein van uit Chiang Mai naar Bangkok. Een paar dagen daar gebleven en ons vermaakt met; wandelen door de stad, boot tochtje, verbazen over prijzen en ons ergeren aan de miljoenen 'tuk tuk chauffeurs'.

Vanuit Bangkok met de mini bus naar de grens overgang van Cambodja. Na een lange rit met duizenden 'bijna dood ervaringen' kwamen we aan bij de grens overgang. Toen ik de rijen mensen zag zakte de moed in mijn schoenen.
Gelukkig waren daar veel corrupte politie agenten. Voor 5 euro werd je paspoort gestempeld binnen vijf minuten ipv 3,5 uur in de rij staan voor de zelfde stempel. Nou zoals jullie begrijpen hebben we betaald en zaten binnen een half uur in de bus naar Siem Reap. Daar behoorlijk wat avonden doorgebracht in de pub street en veel leuke mensen ontmoet.
Natuurlijk naar de Angkor Watt tempels geweest,een van de zeven wereldwonderen. En terecht het was erg indrukwekkend en nog goed in tact! We zijn naar drie tempels geweest, de ene nog groter dan de ander.
Met oud en nieuw waren we nog in Siem Reap daar met wat mensen afgesproken en op naar de pub street... Wat je daar ziet, overal waar maar iemand kan staan, staat iemand met bier of water in zijn/ haar handen. En om de minuut gooien ze die allemaal te gelijk de menigte in. Was genieten om nieuwjaar een keer zo te vieren. In Nederland vind ik er vaak niks aan, maar nu heb ik de hele avond met een glimlach rond gelopen.
Vervolgens naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. We vonden het een vieze, benauwde stad. De reden waarom we naar Phnom Penh zijn gegaan is de killing Fields. Hoe ik dat moet beschrijven weet ik niet zo goed. De botten, kleding stukken, tanden zijn nog duidelijk zichtbaar in de graven. Het is te bizar voor woorden waar mensen toe in staat kunnen zijn. Een boom waar baby's tegen dood geslagen worden omdat familieleden intelligent waren of uitzagen, een buitenlands boek in de kast hadden of als ze een bril droegen. Deze dag heeft ons aan het denken gezet, erg indrukwekkend.
Toen na Phnom Penh richting het strandstadje Sihanoukville daar 12 dagen geweest. Iedere dag op onze scooter naar een afgelegen strand. 'S avonds hapje eten en drankje doen op het strand. Feesten op het strand en naar een locale club, hilarisch! De foto's zeggen genoeg.
Omdat we nog redelijk veel tijd overhadden voor ons vrijwilligerswerk begon en de dingen gezien hadden die we wouden zien in Cambodja. Kwam Willem met het idee om nog naar Maleisië te gaan. Die zelfde dag een ticket geboekt en 2 dagen later zaten we in Maleisië, Kuala Lumpur.

Het vliegtuig landen vroeg en we hadden besloten een taxi te nemen gewoon voor het gemak. Alleen buiten bleek dat ze niet met de meter aanreden maar ze zouden voor ons een 'goed prijsje' maken, €40,00. Wat met de meter aan zeker de helft minder zou kosten. We vertelde dat de taxi voor ons niet door ging. Hij vertelde wel vriendelijk dat je dat shuttlebus kon nemen naar het trein station voor €4,00 per persoon. En vanuit daar was alles gemakkelijk te bereiken. Uiteindelijk kwamen we uit in China Town en hadden we gezellig Guest house gevonden. Alles is daar groot, winkel centra met achtbanen erin, grote gebouwen. En het was fijn dat we zelf de Subway konden pakken en dezelfde prijs betaald als ieder andere.
Na drie dagen gingen we richting Melaka, een ritje van 2 uur vanaf Kuala Lumpur. Een rustig stadje met Nederlandse invloeden. Met veel kunst op de muren langs het water. Hier drie dagen gebleven.
Vervolgens vanuit Melaka door naar Cameron Highland. Een dorpje midden in de bergen en bekend staat om de theeplantages, prachtig! Hier 1 dag gebleven en toen door maar Penang plaats in de noord west kust, hier in George Town verbleven de plek waar veel backpackers zijn, gezellig plek. Veel kroegjes en opnieuw veel street art. Te voet en met het openbaar vervoer de stad bekeken.

En nu zitten we in Langkawi een eiland boven Penang en alleen bereikbaar per boot. Gister een auto gehuurd voor 15 euro en over het eiland gereden. Verbaas inwekend groot, veel bergen en groen en prachtige stranden. Met een eitje naar de top van de bergen gegaan en vanuit daar een prachtig uitzicht!
Vandaag gaan we jet skiën en relaxen op het strand! Heeeeeeeeerlijk.

Dit was hem weer voor nu, tot de volgende keer!

XXX

• 30 Januari 2014 - 15:18

Carla & Theo Oudkerk Pool:

Lieve Marleen, je moet schrijfster worden! Gewoon opschrijven wat je allemaal beleeft en ondertussen ook commentaar geven vanuit je eigen denkwereld. Niet bang zijn voor spellingfouten (daar heb je een opi voor). Het is leuk te lezen wat je allemaal al hebt ervaren met Willem samen. Deze ervaringen nemen ze je nooit meer af. Vandaag zullen jullie de voorbereidingen meemaken voor morgen als het Nieuwjaarsfeest begint. Eentje hebben jullie al meegemaakt. Bij het Chinese feest - het wordt het Jaar van het Paard - gaat het weer anders. Neem in elk geval de vier spreuken of wensen mee voor de verdere reis: Happiness - Health - Long Life - Prosperity. (Dat laatste betekent "voorspoed"). Dat wensen oma en opa jullie tweetjes ook. En probeer een haar van een paard te krijgen: bewaar het in je portemonnee of in je tas.
    Lieverd, we praten vaak over jullie als onze vrienden hier zijn: ze vinden het geweldig. En straks aan het werk in Vietnam.
    Heel veel liefs, oma Carla / opa Theo.

• 31 Januari 2014 - 08:06

Marga:

Nou jullie beleven heel wat.Top!! Geniet maar lekker. Liefs van ons uit het koude Nederland ( ja ja het vriest een beetje)

• 01 Februari 2014 - 11:22

Hans:

Lieve marleen, fijn om zo weer even dichtbij jou / jullie te komen met zo'n reisverslag. En mooi hoe je hetgeen je meemaakt allemaal verwoord. Er kwam tijdens het lezen regelimatig een big smile op mijn gezicht, zowel vanwege de humor die er in zit als van trots. Fijne reis verder. Groetjes pap